Pesaing iPad masih tidak dapat menandingi kecekapan reka bentuk Apple

Pesaing iPad masih tidak dapat menandingi kecekapan reka bentuk Apple

salam. Post hari ini bertajuk pesaing iPad masih tidak dapat menandingi kecekapan reka bentuk Apple.
Sebagai pembuat perkakasan perjuangan untuk bersaing dengan iPad dari segi jualan, mereka juga tidak boleh sepadan dengan kecekapan reka bentuk Apple, yang membantu untuk mengekalkan kos iPad, satu analisis telah dijumpai.

 minggu ini IHS iSuppli mendedahkan hasil analisis teardown lapan model tablet berbeza. Mereka mendapati bahawa kawalan Apple sistem operasi IOS membolehkan ia untuk mengurangkan kos dengan menghadkan kuantiti memori dan menggunakan  bateri yang lebih nipis.

IPad 2, sebagai contoh, ciri-cirinya hanya 512 megabait SDRAM,yang setengah itu 1gb yang terdapat dalam kebanyakan pesaing tablets. Bahawa pengurangan ketumpatan ingatan membolehkan Apple mengurangkan hampir $ 14 dalam membina bahan-bahan untuk iPad 2 berbanding tablet lain.

Dengan mengawal IOS, Apple boleh memastikan bahawa sistem operasi mudah alih hak milik mempunyai penggunaan memori yang cukup, dan membolehkan syarikat untuk membina peranti dengan RAM yang kurang.

"Sejak Apple mengawal kedua-dua sistem operasi dan reka bentuk perkakasan iPad, ia mampu untuk mencapai kecekapan reka bentuk pengeluar tablet lain tidak boleh," kata Wayne Lam,penganalisis kanan analisis kompetitif di IHS. "Kecekapan in imenjadi jelas di kawasan-kawasan seperti memori dan bateri, di mana Apple mengekalkan kelebihan dalam kos, penjimatan ruang dan prestasi berbanding dengan pesaing setiap dalam perniagaan."

Termasuk dalam perbandingan tiga model iPad dari Apple:kedua-dua model Wi-Fi generasi pertama sahaja dan 3G, sertaiPad 3G-mampu 2. Juga diuji kelas 7-inci Samsung Galaxy Tabdan RIM BlackBerry PlayBook; manakala di sekitar saiz skrin 10inci Xoom Motorola, Asus Eee Pad, dan TouchPad HP.

Kebanyakan tablet yang bersaing dengan iPad datang dari pelan induk dan reka bentuk rujukan yang disalurkan kepada pihak ketiga. Tetapi Apple mengekalkan kawalan ketat reka bentuk peranti, serta komponen dan pengilang kontrak.

Apple mengambil pendekatan bersepadu khusus kepada produk, dari sistem operasi untuk antara mukabentuk, reka bentuk perkakasan, turun kepada pemilihan bahagian-bahagian individu yang digunakan dalam peranti," kata Lam. "Sebagai contoh, Apple walaupun menggunakan reka bentuk pemproses aplikasi sendiri dalam kedua-dua iPad dan iPad 2.

Sebaliknya, pembuat Android tablet  dibeli orang-orang berkemampuan dari orang-orang seperti Nvidia, Texas Instrumentsdan Qualcomm. Ini akan memberikan Apple kawalan yang lebih besar di kawasan-kawasan dibahagikan dengan pembangunan produk.

Analisis menyatakan bahawa Apple telah menghantar semua trend dalam pasaran tablet, memaksa pengilang untuk tertarik kepada "titik manis" $ 500 untuk penetapan harga. Dan manakala pesaing awal memilih faktor 7-inci, keputusan Ketua Eksekutif Apple Steve Jobs diejek, mereka telah bergerak kearah pelbagai saiz yang sama seperti skrin 9,7-inci pada iPad.


Tag : Apple
1 Comments for "Pesaing iPad masih tidak dapat menandingi kecekapan reka bentuk Apple"

Back To Top